Ποια ταινία δεν θα μας πρότεινε ο Βλαντίμιρ Πούτιν;

Οι αποφάσεις του έχουν αλλάξει την ισορροπία της παγκόσμιας γεωπολιτικής σκηνής. Άλλοι τον παρουσιάζουν σαν ψυχρό άτομο χωρίς συναισθήματα και… λογική, άλλοι σαν τον ιδανικό στρατηγικό παίκτη, άλλοι σαν ένα άρρωστο και κρυψίνο ηγέτη.

Γνωρίζουμε ήδη τι συνέπειες έχει επιφέρει η προσωπικότητα του Ρώσου προέδρου στην παγκόσμια πολιτική σκηνή  , όμως τι μπορεί να σημαίνει ο Βλαντίμιρ Πούτιν για τον κινηματογράφο;

Σίγουρα ο πόλεμος έφερε ένα κύμα καχυποψίας και απόρριψης απέναντι σε κάθε πολιτισμικό προϊόν της Ρωσίας. Έφερε επίσης ένα κύμα ενδιαφέροντος για τις ταινίες και τα ντοκιμαντέρ της Ουκρανίας, ειδικά για έργα που καταπιάνονται με το πρόσφατο παρελθόν της χώρας φωτίζοντας πτυχές της σύγκρουσης με τη Ρωσία. Έτσι ο Πούτιν ξαναζωντάνεψε το ενδιαφέρον για ταινίες που υπό άλλες συνθήκες δεν θα έτυχαν ιδιαίτερου ενδιαφέροντος. Μια τέτοια είναι η ταινία «Firebird», της οποίας τη διανομή έχουν ζητήσει αρκετές χώρες.

Η ταινία Στη βρετανοεσθονικής παραγωγής ταινία πρωταγωνιστεί ο Ουκρανός  Oleg Zagorodnii   ως ο Roman, ένας πιλότος μαχητικών που πρόκειται να παντρευτεί σύντομα, ο οποίος όμως ερωτεύεται έναν νεαρό στρατεύσιμο, τον Sergey, τον οποίο υποδύεται ο Βρετανός  Tom Prior  . Συναντιούνται σε μια στρατιωτική βάση στην υπό σοβιετική κατοχή Εσθονία της δεκαετίας του 1970.

Βασισμένο στην αυτοβιογραφία του  Sergey Fetisov  , το «Firebird» μπορεί να μοιάζει με οποιαδήποτε ιστορία απαγορευμένης αγάπης – εκτός από το ότι οι δύο άνδρες αντιμετωπίζουν κάτι περισσότερο από ένα σκάνδαλο εφόσον ανακαλυφθεί η σχέση τους, σχολιάζει ο βρετανικός Guardian, προσθέτοντας ότι το σκηνικό της σοβιετικής εποχής προσδίδει στην ταινία ένα στοιχείο θρίλερ.  «Το να είσαι ομοφυλόφιλος ήταν ποινικό αδίκημα»   

Ο Εσθονός σκηνοθέτης  Peeter Rebane  ήρθε σε επαφή για πρώτη φορά με το βιβλίο του Fetisov πριν από μια δεκαετία. «Έμεινα έκπληκτος», λέει ο 48χρονος σκηνοθέτης. «Το να είσαι ομοφυλόφιλος ήταν ποινικό αδίκημα. Αφού αποποινικοποιήθηκε με την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης, εξακολουθούσε να θεωρείται ανώμαλο», προσθέτει, αποκαλύπτοντας πως ο ίδιος ήξερε ότι ήταν ομοφυλόφιλος σε ηλικία εννέα ετών. «Αλλά ακόμα και όταν ήρθα στη μητέρα μου στις αρχές των 20 μου, η πρώτη της αντίδραση ήταν ακόμα: Δεν πειράζει, μπορούμε να ζητήσουμε βοήθεια», αναφέρει. 

 Όπως αποκαλύπτει, το να γνωρίζει ότι οι δύο ήρωες της ταινίας ερωτεύονται στο ίδιο μέρος όπου μεγάλωσε, του έδωσε μια νέα οπτική για τα LGBT άτομα στη χώρα του. «Δεν μπορούσα ποτέ να φανταστώ ότι αυτό το είδος ιστορίας αγάπης συνέβαινε εκεί εκείνη την εποχή. Ως μικρά παιδιά στην κατεχόμενη Εσθονία, ο καλύτερός μου φίλος και εγώ κάναμε ποδήλατο κοντά στην ίδια βάση», λέει.  Οι ήρωες και ο άνθρωπος που ενέπνευσε την ιστορία   

 Παρά το αρχικό γλωσσικό εμπόδιο μεταξύ των δύο πρωταγωνιστών, ο σκηνοθέτης ήξερε ότι ο Zagorodnii θα ήταν τέλειος ως Roman. «Εκ των υστέρων, βοήθησε το γεγονός ότι αναγκάστηκαν να επικοινωνούν με βλέμματα και χειρονομίες στην αρχή, γιατί έτσι θα ήταν μεταξύ του Sergey και του Roman», εξηγεί. 

 Περιγράφοντας τον Fetisov, τον οποίο υποδύεται, ο Prior αναφέρει: «Έχει αυτή τη ριζοσπαστική ιδιότητα να ακολουθεί την καρδιά του με κάθε κόστος. Επιλέξαμε πολύ συνειδητά να μην τον δείξουμε γεμάτοι αμφιβολίες και ντροπή, ιδιότητες που συνδέονται συχνά με αυτού του είδους την ιστορία. Αυτό είναι κάτι που επίσης ασπάζομαι. Δεν είμαι πολύ καλός στο να λέω ψέματα στον εαυτό μου».

Αυτός και ο σκηνοθέτης ταξίδεψαν στη Μόσχα το 2016 για να συναντήσουν τον Fetisov. «Μερικοί από τους ανθρώπους που ήταν πιο κοντά του δεν γνώριζαν την ιστορία του», λέει ο Prior. «Σίγουρα δεν ντρεπόταν γι’ αυτό που ήταν. Φλέρταρε ανοιχτά με έναν σερβιτόρο όταν ήμασταν σε ένα εστιατόριο στη Μόσχα. Οποιαδήποτε ταλαιπωρία βίωσε δεν είχε σχέση με την ταυτότητά του», προσθέτει.  Πολιτική ή μια ταινία για την αγάπη;   

 Ο Fetisov έφυγε από τη ζωή το 2017, σε ηλικία 64 ετών, γεγονός που τους «ακόνισε» την επιθυμία τους να πουν την ιστορία του. Ο μόνος όρος του Fetisov, θυμάται ο Prior, ήταν ότι «  η ταινία πρέπει να αφορά την αγάπη, όχι την πολιτική. Φυσικά, θα γίνει δεκτό με πιο πολιτικό τρόπο τώρα  . Αλλά θέλαμε να κάνουμε μια παγκόσμια ιστορία για το τι σημαίνει να κυνηγάς την αγάπη με οποιοδήποτε κόστος», αναφέρει. 

 Είναι αξιοσημείωτο ότι το γεγονός ότι για μια ταινία με τόσο απροκάλυπτα γκέι περιεχόμενο, αρκετές εξωτερικές σκηνές γυρίστηκαν στη Μόσχα. «Μια καταπληκτική τοπική εταιρεία παραγωγής πλήρωσε τους σωστούς ανθρώπους και με κάποιο τρόπο το έκανε να συμβεί», λέει ο Prior. «Ακόμα δεν καταλαβαίνουμε πλήρως». Ακόμη πιο εκπληκτική ήταν η αποδοχή της ταινίας πέρυσι στο φεστιβάλ κινηματογράφου της πόλης, αν και μόνο η πρώτη από τις προγραμματισμένες προβολές της προχώρησε. «Μετά από αυτό», προσθέτει ο Prior, «υπήρξε μια καταγγελία ότι ήταν ''ομοφυλοφιλική προπαγάνδα''. Είχαν γραφτεί 93 άρθρα στον Τύπο σχετικά με την ταινία, όλα εκτός από ένα ήταν αρνητικά. Ένας τίτλος μεταφράστηκε ως ''Ένας Εσθονός, ένας Βρετανός και ένας Ουκρανός ντροπιάζουν τη Μόσχα''. Ένας άλλος χαρακτήριζε την ταινία ''γροθιά στο πρόσωπο του Ρώσου στρατιώτη''. Τυπικά δεν απαγορεύθηκε, αλλά όλα τα εισιτήρια ακυρώθηκαν. Η ταινία έπαιζε σε μια άδεια αίθουσα». 

 «Η Ρωσία σίγησε αυτή την ταινία», συνεχίζει, με αφορμή το γεγονός ότι πολλές χώρες ζητούν την κυκλοφορία της ταινίας. «Δεν θέλουν να φαίνεται. Οπότε το να μην προβάλλεται είναι να κάνεις αυτό που θέλει ο Πούτιν», προσθέτει.

ΠΗΓΗ:clickatlife

Περισσότερα NEWS

Podcasts

  • Το Βήμα Σήμερα

    Ποιες είναι οι τρεις πληγές του ΕΣΥ

    Ο Πέτρος Κωσταντινίδης, δημοσιογράφος στις εφημερίδες το ΒΗΜΑ και τα ΝΕΑ, αναλύει την κατάσταση που επικρατεί στο Εθνικό Σύστημα Υγείας τονίζοντας τα βασικά προβλήματα και τους στόχους της κυβέρνησης.

Weather&go!

  • Fri

    23°C

  • Sat

    22°C

  • Sun

    23°C

  • Mon

    25°C